Εμφανίστηκε στην Κρήτη το μάτι του Τουτανχαμών??
Στην αρχή ήταν ένας µεγάλος σβώλος από χώµα.
Τίποτε το παράξενο. Οταν όµως µέσα από αυτόν
άστραψε ξαφνικά ένα µάτι, τότε όλα άλλαξαν. Μέσα στο
πιθάρι όπου πριν από αιώνες είχε ταφεί µια οικογένεια,
ανάµεσα στα οστά των νεκρών και στα πολύτιµα
αντικείµενα που τους συνόδευσαν στην ταφή, αυτό το µάτι
έµοιαζε να ήρθε από έναν άλλον κόσµο. Πόσω µάλλον
που ήταν ίδιο µε τα µάτια του Τουταγχαµώνα (δείτε αριστερά
το εύρυμα και δεξιά τα μάτια της μάσκας του αιγύπτιου
βασιλιά)!
Ολόχρυσο, σε φυσικό µέγεθος, µε αιγυπτιακό µπλε
ολόγυρά του (στη μεγάλη φωτογραφία) και κυρίως
πανοµοιότυπο µε αυτό της χρυσής νεκρικής µάσκας
του αιγύπτιου βασιλιά που πέθανε το 1323 π.Χ. Στη
νεκρόπολη της Αρχαίας Ελεύθερνας στις πλαγιές της
Ιδης στην Κρήτη ο οικογενειακός τάφος του 8ου-7ου
αιώνα π.Χ. έκρυβε σίγουρα ένα διαφορετικό µυστικό.
Όπως αναφέρει η εφημερίδα Το Βήμα στο σχετικό άρθρο
της,η ανακάλυψη αυτή ήταν αιφνιδιαστική για τους
αρχαιολόγους, αφού ποτέ δεν έχει βρεθέι κάτι περόμοιο
στην Κρήτη, πλην ενός πολύ µικρού, χωρίς το
χαρακτηριστικό αιγυπτιακό µπλε, στην Κνωσό πριν από
µισόν αιώνα
«Τα υλικά, το σχήµα του µατιού, η κατασκευή του
δεν αφήνουν καµία αµφιβολία για το πρότυπο που
είχε ο καλλιτέχνης» λέει ο καθηγητής κ. Νίκος
Σταµπολίδης, ο οποίος διεξάγει τις αρχαιολογικές έρευνες
στη νεκρόπολη της Ορθής Πέτρας από το 1985. Στην
πραγµατικότητα είναι ένα επιστήθιο κόσµηµα µε απόληξη
για να κρεµιέται. Ωστόσο η κοκκίδωση στη θέση των
βλεφαρίδων, τα βλέφαρα που είναι σχηµατισµένα από
πάστα αιγυπτιακού µπλε κάνουν τη διαφορά.
Η νύφη του Άδη, φορούσε το μάτι- κόσμημα;
«Γυναίκα φορούσε αυτό το κόσµηµα. Και το ένδυµά
της ήταν καταστόλιστο από τα χρυσά ελάσµατα που
ήρθαν στο φως Υποθέτουµε µάλιστα ότι είναι η νεότερη
από τις τρεις της ίδιας ταφής, διότι τις ανύπανδρες
γυναίκες στόλιζαν σαν νύφες όταν πέθαιναν, επειδή
νυµφεύονταν τον Αδη» προσθέτει ο κ. Σταµπολίδης.
Κατά τον αρχαιολόγο µάλιστα το γεγονός ότι το χρυσό µάτι
φοριόταν ως επιστήθιο πιθανόν να σηµαίνει την
παρείσφρηση αιγυπτιακών δοξασιών και πίστεων στην
κοινωνία της Ελεύθερνας ήδη από τα τέλη του 8ου µε
αρχές του 7ου αιώνα π.Χ.