ΑΝΕΞΗΓΗΤΑ ΚΑΙ ΑΠΟΚΡΥΦΑ: ΤΑ ΚΑΒΕΙΡΙΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ
Μαθετε περισσοτερα
Πέμπτη 7 Ιανουαρίου 2010
ΑΝΕΞΗΓΗΤΑ ΚΑΙ ΑΠΟΚΡΥΦΑ: ΤΑ ΚΑΒΕΙΡΙΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ
ΚΟΙΤΑ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΠΑΝΤΑ Ο ΕΑΥΤΟΣ ΣΟΥ.ΤΟΤΕ ΘΑ ΕΙΣΑΙ ΕΣΥ........ΚΑΙ ΟΧΙ ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΘΕΛΟΥΝ ΟΙ (ΑΛΛΟΙ).......
ΤΑ ΚΑΒΕΙΡΙΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ
ΤΑ ΚΑΒΕΙΡΙΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ
Είναι κοινά αποδεκτό ότι στους αρχαίους πολιτισμούς οι μυστηριακές τελετές, ήταν πολύ σημαντικές τόσο για την τόνωση του θρησκευτικού συναισθήματος, όσο και για την διεύρυνση των πνευματικού ορίζοντα των υποψηφίων προς μύηση σε αυτά, όπως η μαρτυρία του Πίνδαρου μας αποκαλύπτει:
"Ευτυχής εκείνος ο οποίος αφού είδε αυτό το θέαμα, κατέρχεται στα βάθη της Γης. Γνωρίζει το τέλος της ζωής, γνωρίζει την Θεία πηγή".
Τα αρχαιότερα μυστήρια στην αρχαία Ελλάδα, ίσως ήταν τα Κρητομινωικά, τα οποία επηρέασαν τα μετέπειτα Καβείρια, τα Διονυσιακά-Ορφικά, και τα Ελευσίνια. Η "εσωτερική" διδασκαλία των Καβείριων μυστηρίων ήταν "η γέννηση του ανθρώπου", ενώ των Ελευσίνιων (εκ του "ελεύω"-ελευθερώνομαι) η συμβολική παράσταση της ψυχής, της καθόδου της στην ύλη, μετά την ανάληψη της και την επιστροφή της στην αιώνια ζωή.
Η δομή των μυστηρίων βασιζόταν σε τρία στοιχεία: τον μύθο, την τελετή, και την μύηση, ενώ επτά ήταν κυρίως τα στάδια ή οι βαθμίδες που οδηγούσαν στην ολοκλήρωση της μύησης στα μυητικά συστήματα: Καθαρμός, Χρίσμα, Περιβολή, Ιερός λόγος, Ενθρονισμός, Ιερογαμία, Εποπτεία. (Στην Χριστιανική εκκλησία αντιστοιχούν στο Βάπτισμα, Χρίσμα, Εξομολόγηση, Θεία ευχαριστία, Ιεροσύνη, Γάμος, Ευχέλαιο).
Στο παρόν άρθρο θα προσπαθήσουμε να ρίξουμε φως στα Καβείρεια μυστήρια, για τα οποία σώζονται πολύ λίγες μόνο πληροφορίες, ήδη από τα παλαιά ακόμη χρόνια. Ο Στράβων, γράφει σχετικά με τις λίγες πληροφορίες που γνώριζαν την εποχή του :
"Διά τους εν Σαμοθράκη τιμωμένους Θεούς πολλοί έχουν είπει ότι είναι οι Κάβειροι οι ίδιοι, αλλ' ούτε αυτοί οι ειπόντες τούτο, ημπορούν να μας είπουν οποίοι τινές είναι οι Κάβειροι".
Η αρχή τέλεσης των Καβειρίων μυστηρίων χάνεται στα βάθη της Ελληνικής προϊστορίας. Οι γνώμες των αρχαίων πηγών διίστανται. Άλλοι όπως ο Ηρόδοτος, υποστηρίζουν ότι η λατρεία των Καβείρων ήταν αυτόχθων μυστηριακή λατρεία των Πελασγών, ενώ άλλοι όπως ο Στησίμβροτος που καταγόταν από την Θάσο, υποστηρίζουν η λατρεία τους εισήχθη στον Ελλαδικό χώρο από την Ανατολή. Συγκεκριμένα ο Ηρόδοτος γράφει για την προέλευση των μυστηρίων:
"Αυτά και πολλά άλλα τα οποία εγώ θα υπομνήσω παρέλαβαν οι Έλληνες παρά των Αιγυπτίων, ότι Δε τα αγάλματα του Ερμού έχουν τα αιδοία ορθά, τούτο δεν το έμαθον παρά των Αιγυπτίων, αλλά παρά των Πελασγών μεν το έμαθον πρώτοι εξ όλων των Ελλήνων οι Αθηναίοι, παρά τούτων Δε οι άλλοι Έλληνες. Κατά την εποχήν Δε, καθ' ην ήδη οι Αθηναίοι ελογίζοντο μεταξύ των Ελλήνων, μετώκησαν εις την Αττικήν ως σύνοικοι οι Πελασγοί, και έκτοτε ήρχισαν να θεωρούνται ως Έλληνες. Εκείνος Δε, ο οποίος έχει μυηθή εις τα μυστήρια των Καβείρων, τα οποία επιτελούν οι Σαμοθράκες παραλαβόντες παρά των Πελασγών, αυτός θα καταλάβει τι θέλω να είπω με τα λόγια μου. Διότι την Σαμοθράκην κατώκουν προηγουμένως αυτοί οι Πελασγοί, οι οποίοι έγιναν σύνοικοι με τους Αθηναίους, παρ' αυτών Δε παρέλαβον τα μυστήρια οι Σαμοθράκες. Των οποίων τα αγάλματα του Ερμού, του να έχουν ορθά τα αιδοία έμαθον εκ των Ελλήνων παρά των Πελασγών πρώτοι οι Αθηναίοι. Περί τούτου παραδίδεται κάποιος Ιερός Λόγος, ο οποίος αποκαλύπτεται εις τα εν Σαμοθράκη μυστήρια."
Μια σημαντική πληροφορία μας έχει διασώσει ο Χριστιανός συγγραφέας Ιππόλυτος (2ος μ.χ αιώνα).
"Διότι οι Σαμοθράκες σαφώς ονομάζουν τον τιμώμενο παρ' αυτών εις τα μυστήρια, τα οποία επιτελούν, τον Αδάμα τον αρχικόν άνθρωπον. Υπάρχουν Δε εις το ιερόν της Σαμοθράκης δυο αγάλματα γυμνών ανθρώπων, εχόντων και τας χείρας τεταμένας άνω προς τον ουρανόν και τους φαλλούς εστραμένους προς τα άνω, όπως έχει και το εν Κυλλήνη άγαλμα του Ερμού, τα προειρημένα αγάλματα είναι εικόνες του αρχανθρώπου και του αναγενωμένου πνευματικού ανθρώπου, ο οποίος είναι κατά πάντα ομοούσιος προς εκείνον τον άνθρωπον.."
Το σίγουρο είναι ότι όταν οι πρώτοι Αχαιοί το 2200 π.Χ. κατέγραψαν στον κατάλογο των θεοτήτων τα ονόματα του Δία, της Εκάτης, του Απόλλωνα και των Καβείρων. Στην λατρεία των Καβείριων μυστηρίων πρωτεύοντα ρόλο έπαιζε το Πυρ, από όπου φαίνεται ότι πήραν και το όνομα τους από την ρίζα της λέξης κάειν-καίω ΚάFειροι. Η λατρεία των Καβείρων σχετίζονταν με τον Ήφαιστο τον Θεό της φωτιάς, αλλά και των τεχνών από τον οποίο ο Προμηθέας έκλεψε το πυρ για να το παραδώσει στους ανθρώπους. Τα Καβείρεια τελούνταν κυρίως στην Σαμοθράκη την Λήμνο την Ίμβρο, αλλά και στην Θράκη, στην Μακεδονία, καθώς και στην Βοιωτία. Ο Όμηρος, ονομάζει την Σαμοθρακη "ιερά χώρα".
"Ζαθέη Σαμοθράκη ένθα και όργια φρικτά Θεών άρρητα βροτοΐσιν". (Σεπτή και αγιωτάτη Σαμοθράκη όπου τελετές που προκαλούν ρίγος φόβου γίνονται για χάρη των θεών, οι όποιες είναι απόρρητες στους κοινούς θνητούς).
Η λατρεία τους στη Λήμνο σχετίζεται με την προστασία των τεχνιτών και της τεχνολογίας γενικότερα, ενώ στη Θήβα έχει ένα γεωργικό και μυητικό χαρακτήρα για τους εφήβους.
Οι επιφανέστεροι των Ελλήνων λέγεται ότι είχαν μυηθεί στα Καβείρεια μυστήρια . Κάποιοι εξ αυτών ήταν ο Αγαμέμνων, ο Οδυσσέας αλλά και άλλοι Έλληνες που έλαβαν μέρος στον Τρωικό πόλεμο, επίσης σύμφωνα με την μυθολογία ο Ορφέας, ο Ηρακλής ο Ιάσων, οι Διόσκουροι Κάστορας και Πολυδεύκης και οι αρχηγοί της Αργοναυτικής εκστρατείας είχαν μυηθεί στα μυστήρια των Καβείρων στην Σαμοθράκη. Ο Βασιλιάς Φίλιππος ήταν μυημένος στα μυστήρια της Σαμοθράκης, όπου και γνώρισε την Ολυμπιάδα την μητέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, που ήταν και ιέρεια των Καβείρων. Φυσικά και ο Μέγας Αλέξανδρος μυήθηκε στα Καβείρια Μυστήρια, όπως και ο Ηρόδοτος αλλά και ο Πυθαγόρας.
Στα μυστήρια γίνονταν δεκτοί όλοι οι άνθρωποι ανεξαρτήτως φυλής, φύλου και κοινωνικής τάξεως, ακόμη και οι δούλοι, αρκεί να μην επιβαρύνονταν με ανόσιες πράξεις. Σκοπός των μυστηρίων ήταν να απομακρύνει το φόβο του θανάτου και να αποκαλύψει αιώνιες αλήθειες που σχετίζονται με την τύχη της ψυχής μετά το θάνατο. Η αποκάλυψη των τεκταινομένων κατά τη διάρκεια τέλεσης των μυστηρίων επέφερε την ποινή του θανάτου. Μπροστά στο άβατο του Ιερού υπήρχε επιγραφή, που αποκάλυψε η αρχαιολογική σκαπάνη και που απαγόρευε με λιτό αλλά απόλυτο τρόπο, την είσοδο
"Αμύητον μη εισιέναι".
Ο Πλούταρχος γράφει για τις απόρρητες πληροφορίες που γνώριζε αλλά δεν μπορούσε να αποκαλύψει; "Οποίοι τινές είναι οι Κάβειροι και όποια τινά μυστήρια τελούν εις την Μητέρα Ρέαν θα ζητήσω συγγνώμη από τους φιλομαθείς διά την σιωπήν μου αυτήν. Οποία δε η παρακαταθήκη και τα εις αυτήν τελούμενα δεν μοι επιτρέπεται να γράψω".
Σε αντίθεση με τα Ελευσίνια μυστήρια, στα Καβείρια μυστήρια, επιτρεπόταν η συμμετοχή ατόμων αδιαφόρως εθνότητας, ηλικίας, κοινωνικού αξιώματος και φύλου. Με τη μύησή τους αναλάμβαναν ηθικές και κοινωνικές υποχρεώσεις κι' ο Διόδωρος ο Σικελιώτης λέει ότι:
"οι μυούμενοι εγίνοντο ευσεβέστεροι, δικαιότεροι και κατά πάντα καλλίτεροι".
Ποιοι και πόσοι ήταν όμως οι Κάβειροι, τι συμβόλιζαν και τι λάμβανε μέρος στις μυστηριακές αυτές τελετές; Όσον αναφορά τον συμβολισμό τους, ο Διόδωρος ο Σικελιώτης 1ος αι. μ. Χ. αναφέρει ότι οι Κάβειροι θεωρούνταν η προσωποποίηση της αθανασίας της ψυχής. Φαίνεται επίσης ότι συμφωνούν οι αρχαίες πηγές στο ότι γεννήθηκαν στην Λήμνο. Ο Πίνδαρος αναφέρει σχετικά:
"... τον εκ Αγίας Λήμνου γεννηθέντα Κάβειρον ",
ενώ και ο Ησύχιος στο λεξικό του αναφέρει:
Στη Λήμνο πίστευαν ότι ο πρώτος άνθρωπος της γης υπήρξε ο Κάβειρος, τον οποίο γέννησε η Λήμνος με απόρρητες ιερές τελετές. Γενικά αποφεύγονταν η χρήση των ονομάτων των Καβείρων, ονομάζονταν γενικά Μεγάλοι Θεοί. Στις επιγραφές που έχουν βρεθεί στις ανασκαφές πάντοτε ονομάζονται Μεγάλοι Θεοί ή Άνακτες και ποτέ με το όνομα τους Στη Λήμνο τους ονόμαζαν επίσης και Καρκίνους.
Όσον αναφορά τον αριθμό τους και το ποιοι ήταν δεν υπάρχει ξεκάθαρη απάντηση. Οι αρχαίοι συγγραφείς αναφέρουν ότι οι Κάβειροι ήσαν ένας ή τρεις ή τέσσερις ή επτά ή και περισσότεροι.. Το πιο πιθανό είναι ως Πελασγικής προέλευσης ο πρώτος τους χαρακτήρας κατά την απώτατη αυτή εποχή να ήταν χθόνιος και συνδέονται με τη λατρεία της μεγάλης Μητέρας Φύσης και τη γονιμότητα της γης, όπως και στα Κρητικά μυστήρια. Η Μεγάλη Μητέρα, η μητέρα γη, λεγόταν Αξίερος. Αργότερα ταυτίστηκε με την Δήμητρα . Η μορφή της, εικονίζονταν στα νομίσματα της Σαμοθράκης ανάμεσα σε δυο λιοντάρια. Μαζί με την Μεγάλη Μητέρα λατρεύονταν και ο σύζυγός της, ο θεός Καδμίλος, που πολλές φορές ταυτίζονταν με τον Ερμή. Είχαν και οι δύο τα ίδια "ιερά" σύμβολα , όπως τον κριό ως "ιερό ζώο" που συμβόλιζε την γονιμοποιό δύναμη και τον αρχηγό ποιμένα, καθώς και το φιδοκέφαλο κηρύκειο του, και τα οποία βρέθηκαν χαραγμένα σε νομίσματα και σε επιγραφές.
Ο Φερεκύδης καθώς και ο Ηρόδοτος τους αναφέρουν τους Καβειρους, ως γιους του Ηφαίστου. Σύμφωνα με τον Φερεκύδη μητέρα των Καβείρων ήταν η θυγατέρα του Πρωτέως και της Αγχινόης Καβείρη ή Καβειρώ και απόκτησε από τον Ήφαιστο τρία αγόρια και τρία κορίτσια, τους Καβείρους και τις Καβειρίδες. Ο Αθηνίωνας (συγγραφέας του 1ου αι. μ. Χ.) αναφέρει ότι οι Κάβειροι ήταν δυο, ο Ιασίων και ο Δάρδανος γιοι του Δια και της θυγατέρας του Άτλαντα Ηλέκτρας. Ο Διονυσόδωρος, (συγγραφέας του 3ου αι. π. Χ.) αναφέρει ότι υπήρχαν δυο ζεύγη Καβείρων ο Αξιόκερσος, η Αξίερος, ο Καδμίλος ή Κασμίλος και η Αξιόκερσα, οι οποίοι αργότερα ταυτίστηκαν με τον Πλούτωνα, την Δήμητρα, τον Ερμή και την Περσεφόνη. Σύμφωνα με τους αρχαίους μύθους ήσαν παιδιά ή εγγόνια του Ηφαίστου. Ο Ήφαιστος με την Καβειρώ, κόρη του Πρωτέα, έκανε τρεις γιους, τους Καβείρους και τρεις κόρες, τις νύμφες Καβειρίδες ή σύμφωνα με άλλους μύθους ο Ήφαιστος με την Καβειρώ γέννησαν τον Καδμίλο, από τον οποίο προήλθαν οι τρεις αρσενικοί και οι τρεις θηλυκοί Κάβειροι Κατά μια άλλη εκδοχή της μυθολογίας ο Ήφαιστος από την Καβείρη απόκτησε μόνο τον Καδμίλο και ότι οι Κάβειροι και οι Καβειρίδες είναι παιδιά του.
Σύμφωνα με τον Φιλόστρατο κάθε χρόνο και σε ορισμένο χρόνο στην Λήμνο κατά την διάρκεια των εορτών των τελετών, έσβηναν όλα τα Φώτα στο νησί επί εννέα ημέρες, μέχρι να έρθει με πλοίο από την Δήλο το νέο πυρ. Γι αυτό τον λόγο και η λαμπάδα ήταν το σύμβολο των Καβείρων. Συνήθως η γιορτή γινόταν από τον Μάιο έως τον Σεπτέμβριο. Η τελετή μύησης γινόταν νύχτα υπό το φως των δαυλών. Το αξίωμα των ιερέων ήταν κληρονομικό, και ονομάζονταν Καδμίλοι . Πριν την μύηση γινόταν εξομολόγηση του υποψήφιου μύστη από τον ειδικό ιερέα που ονομάζονταν "Κόης". Μας σώζεται μία ενδιαφέρουσα ιστορία μάλιστα από την διαδικασία της εξομολόγησης. Ο Λύσανδρος είχε πάει στην Σαμοθράκη για να πάρει μέρος στα Καβείρεια μυστήρια. Ο ιερέας που εξομολογούσε τους πιστούς, του ζήτησε να μαρτυρήσει το μεγαλύτερο αμάρτημα του. Ο Λύσανδρος τότε τον ρώτησε
"εσύ ή οι Θεοί θέλουν να το μάθουν";,
και ο ιερέας του απάντησε οι Θεοί, και τότε ο Λακεδαιμόνιος του απάντησε
"εσύ φύγε από εδώ, και εάν με ρωτήσουν οι Θεοί θα τους το πω.."
Οι υποψήφιοι μύστες προχωρούσαν κρατώντας δαυλούς που συμβόλιζαν το εσωτερικό φως που διώχνει το σκοτάδι της άγνοιας και της ύλης. Σε ανασκαφές βρέθηκαν πολλές θέσεις για τοποθέτηση των δαδιών στους τοίχους του Ιερού, αλλά και το γράμμα "Θ" δηλωτικό των Μεγάλων Θεών Ο μυούμενος οδηγούνταν να καθίσει σε έναν θρόνο, όπου πραγματοποιούνταν σε αυτόν η δοκιμασία και η διδασκαλία. Η τελετή αυτή ονομαζόταν "θρονισμός". Ο Πλούταρχος αναφέρει σχετικά για αυτή την φάση της τελετής.
"Καθάπερ ειώθασιν εν τω καλουμένω θρονισμώ καθίσαντες τους μυουμένους οι τελούντες κύκλω περιχορεύειν".
Του φορούσαν στο κεφάλι στεφάνι από κλαδί ελιάς και μια κόκκινη ταινία στην μέση του, την οποία θα έφερε μαζί του στην υπόλοιπη ζωή του, ενδεικτική της μυήσεώς του. Μπροστά στον θρόνο έκαιγε πυρά γύρω από την οποία οι ιερείς έψελναν με ακατανόητες λέξεις για τον μυούμενο τους Ιερούς ύμνους, μετά χόρευαν χορούς υπό τους ήχους μουσικής και μυστηριακών τραγουδιών. Ύστερα από τον θρονισμό, ο ιερέας οδηγούσε τον μύστη στο άβατο του Ιερού κι' εκεί, το νέο μέλος, έφθανε στον βαθμό της "εποπτείας".
Είναι κοινά αποδεκτό ότι στους αρχαίους πολιτισμούς οι μυστηριακές τελετές, ήταν πολύ σημαντικές τόσο για την τόνωση του θρησκευτικού συναισθήματος, όσο και για την διεύρυνση των πνευματικού ορίζοντα των υποψηφίων προς μύηση σε αυτά, όπως η μαρτυρία του Πίνδαρου μας αποκαλύπτει:
"Ευτυχής εκείνος ο οποίος αφού είδε αυτό το θέαμα, κατέρχεται στα βάθη της Γης. Γνωρίζει το τέλος της ζωής, γνωρίζει την Θεία πηγή".
Τα αρχαιότερα μυστήρια στην αρχαία Ελλάδα, ίσως ήταν τα Κρητομινωικά, τα οποία επηρέασαν τα μετέπειτα Καβείρια, τα Διονυσιακά-Ορφικά, και τα Ελευσίνια. Η "εσωτερική" διδασκαλία των Καβείριων μυστηρίων ήταν "η γέννηση του ανθρώπου", ενώ των Ελευσίνιων (εκ του "ελεύω"-ελευθερώνομαι) η συμβολική παράσταση της ψυχής, της καθόδου της στην ύλη, μετά την ανάληψη της και την επιστροφή της στην αιώνια ζωή.
Η δομή των μυστηρίων βασιζόταν σε τρία στοιχεία: τον μύθο, την τελετή, και την μύηση, ενώ επτά ήταν κυρίως τα στάδια ή οι βαθμίδες που οδηγούσαν στην ολοκλήρωση της μύησης στα μυητικά συστήματα: Καθαρμός, Χρίσμα, Περιβολή, Ιερός λόγος, Ενθρονισμός, Ιερογαμία, Εποπτεία. (Στην Χριστιανική εκκλησία αντιστοιχούν στο Βάπτισμα, Χρίσμα, Εξομολόγηση, Θεία ευχαριστία, Ιεροσύνη, Γάμος, Ευχέλαιο).
Στο παρόν άρθρο θα προσπαθήσουμε να ρίξουμε φως στα Καβείρεια μυστήρια, για τα οποία σώζονται πολύ λίγες μόνο πληροφορίες, ήδη από τα παλαιά ακόμη χρόνια. Ο Στράβων, γράφει σχετικά με τις λίγες πληροφορίες που γνώριζαν την εποχή του :
"Διά τους εν Σαμοθράκη τιμωμένους Θεούς πολλοί έχουν είπει ότι είναι οι Κάβειροι οι ίδιοι, αλλ' ούτε αυτοί οι ειπόντες τούτο, ημπορούν να μας είπουν οποίοι τινές είναι οι Κάβειροι".
Η αρχή τέλεσης των Καβειρίων μυστηρίων χάνεται στα βάθη της Ελληνικής προϊστορίας. Οι γνώμες των αρχαίων πηγών διίστανται. Άλλοι όπως ο Ηρόδοτος, υποστηρίζουν ότι η λατρεία των Καβείρων ήταν αυτόχθων μυστηριακή λατρεία των Πελασγών, ενώ άλλοι όπως ο Στησίμβροτος που καταγόταν από την Θάσο, υποστηρίζουν η λατρεία τους εισήχθη στον Ελλαδικό χώρο από την Ανατολή. Συγκεκριμένα ο Ηρόδοτος γράφει για την προέλευση των μυστηρίων:
"Αυτά και πολλά άλλα τα οποία εγώ θα υπομνήσω παρέλαβαν οι Έλληνες παρά των Αιγυπτίων, ότι Δε τα αγάλματα του Ερμού έχουν τα αιδοία ορθά, τούτο δεν το έμαθον παρά των Αιγυπτίων, αλλά παρά των Πελασγών μεν το έμαθον πρώτοι εξ όλων των Ελλήνων οι Αθηναίοι, παρά τούτων Δε οι άλλοι Έλληνες. Κατά την εποχήν Δε, καθ' ην ήδη οι Αθηναίοι ελογίζοντο μεταξύ των Ελλήνων, μετώκησαν εις την Αττικήν ως σύνοικοι οι Πελασγοί, και έκτοτε ήρχισαν να θεωρούνται ως Έλληνες. Εκείνος Δε, ο οποίος έχει μυηθή εις τα μυστήρια των Καβείρων, τα οποία επιτελούν οι Σαμοθράκες παραλαβόντες παρά των Πελασγών, αυτός θα καταλάβει τι θέλω να είπω με τα λόγια μου. Διότι την Σαμοθράκην κατώκουν προηγουμένως αυτοί οι Πελασγοί, οι οποίοι έγιναν σύνοικοι με τους Αθηναίους, παρ' αυτών Δε παρέλαβον τα μυστήρια οι Σαμοθράκες. Των οποίων τα αγάλματα του Ερμού, του να έχουν ορθά τα αιδοία έμαθον εκ των Ελλήνων παρά των Πελασγών πρώτοι οι Αθηναίοι. Περί τούτου παραδίδεται κάποιος Ιερός Λόγος, ο οποίος αποκαλύπτεται εις τα εν Σαμοθράκη μυστήρια."
Μια σημαντική πληροφορία μας έχει διασώσει ο Χριστιανός συγγραφέας Ιππόλυτος (2ος μ.χ αιώνα).
"Διότι οι Σαμοθράκες σαφώς ονομάζουν τον τιμώμενο παρ' αυτών εις τα μυστήρια, τα οποία επιτελούν, τον Αδάμα τον αρχικόν άνθρωπον. Υπάρχουν Δε εις το ιερόν της Σαμοθράκης δυο αγάλματα γυμνών ανθρώπων, εχόντων και τας χείρας τεταμένας άνω προς τον ουρανόν και τους φαλλούς εστραμένους προς τα άνω, όπως έχει και το εν Κυλλήνη άγαλμα του Ερμού, τα προειρημένα αγάλματα είναι εικόνες του αρχανθρώπου και του αναγενωμένου πνευματικού ανθρώπου, ο οποίος είναι κατά πάντα ομοούσιος προς εκείνον τον άνθρωπον.."
Το σίγουρο είναι ότι όταν οι πρώτοι Αχαιοί το 2200 π.Χ. κατέγραψαν στον κατάλογο των θεοτήτων τα ονόματα του Δία, της Εκάτης, του Απόλλωνα και των Καβείρων. Στην λατρεία των Καβείριων μυστηρίων πρωτεύοντα ρόλο έπαιζε το Πυρ, από όπου φαίνεται ότι πήραν και το όνομα τους από την ρίζα της λέξης κάειν-καίω ΚάFειροι. Η λατρεία των Καβείρων σχετίζονταν με τον Ήφαιστο τον Θεό της φωτιάς, αλλά και των τεχνών από τον οποίο ο Προμηθέας έκλεψε το πυρ για να το παραδώσει στους ανθρώπους. Τα Καβείρεια τελούνταν κυρίως στην Σαμοθράκη την Λήμνο την Ίμβρο, αλλά και στην Θράκη, στην Μακεδονία, καθώς και στην Βοιωτία. Ο Όμηρος, ονομάζει την Σαμοθρακη "ιερά χώρα".
"Ζαθέη Σαμοθράκη ένθα και όργια φρικτά Θεών άρρητα βροτοΐσιν". (Σεπτή και αγιωτάτη Σαμοθράκη όπου τελετές που προκαλούν ρίγος φόβου γίνονται για χάρη των θεών, οι όποιες είναι απόρρητες στους κοινούς θνητούς).
Η λατρεία τους στη Λήμνο σχετίζεται με την προστασία των τεχνιτών και της τεχνολογίας γενικότερα, ενώ στη Θήβα έχει ένα γεωργικό και μυητικό χαρακτήρα για τους εφήβους.
Οι επιφανέστεροι των Ελλήνων λέγεται ότι είχαν μυηθεί στα Καβείρεια μυστήρια . Κάποιοι εξ αυτών ήταν ο Αγαμέμνων, ο Οδυσσέας αλλά και άλλοι Έλληνες που έλαβαν μέρος στον Τρωικό πόλεμο, επίσης σύμφωνα με την μυθολογία ο Ορφέας, ο Ηρακλής ο Ιάσων, οι Διόσκουροι Κάστορας και Πολυδεύκης και οι αρχηγοί της Αργοναυτικής εκστρατείας είχαν μυηθεί στα μυστήρια των Καβείρων στην Σαμοθράκη. Ο Βασιλιάς Φίλιππος ήταν μυημένος στα μυστήρια της Σαμοθράκης, όπου και γνώρισε την Ολυμπιάδα την μητέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, που ήταν και ιέρεια των Καβείρων. Φυσικά και ο Μέγας Αλέξανδρος μυήθηκε στα Καβείρια Μυστήρια, όπως και ο Ηρόδοτος αλλά και ο Πυθαγόρας.
Στα μυστήρια γίνονταν δεκτοί όλοι οι άνθρωποι ανεξαρτήτως φυλής, φύλου και κοινωνικής τάξεως, ακόμη και οι δούλοι, αρκεί να μην επιβαρύνονταν με ανόσιες πράξεις. Σκοπός των μυστηρίων ήταν να απομακρύνει το φόβο του θανάτου και να αποκαλύψει αιώνιες αλήθειες που σχετίζονται με την τύχη της ψυχής μετά το θάνατο. Η αποκάλυψη των τεκταινομένων κατά τη διάρκεια τέλεσης των μυστηρίων επέφερε την ποινή του θανάτου. Μπροστά στο άβατο του Ιερού υπήρχε επιγραφή, που αποκάλυψε η αρχαιολογική σκαπάνη και που απαγόρευε με λιτό αλλά απόλυτο τρόπο, την είσοδο
"Αμύητον μη εισιέναι".
Ο Πλούταρχος γράφει για τις απόρρητες πληροφορίες που γνώριζε αλλά δεν μπορούσε να αποκαλύψει; "Οποίοι τινές είναι οι Κάβειροι και όποια τινά μυστήρια τελούν εις την Μητέρα Ρέαν θα ζητήσω συγγνώμη από τους φιλομαθείς διά την σιωπήν μου αυτήν. Οποία δε η παρακαταθήκη και τα εις αυτήν τελούμενα δεν μοι επιτρέπεται να γράψω".
Σε αντίθεση με τα Ελευσίνια μυστήρια, στα Καβείρια μυστήρια, επιτρεπόταν η συμμετοχή ατόμων αδιαφόρως εθνότητας, ηλικίας, κοινωνικού αξιώματος και φύλου. Με τη μύησή τους αναλάμβαναν ηθικές και κοινωνικές υποχρεώσεις κι' ο Διόδωρος ο Σικελιώτης λέει ότι:
"οι μυούμενοι εγίνοντο ευσεβέστεροι, δικαιότεροι και κατά πάντα καλλίτεροι".
Ποιοι και πόσοι ήταν όμως οι Κάβειροι, τι συμβόλιζαν και τι λάμβανε μέρος στις μυστηριακές αυτές τελετές; Όσον αναφορά τον συμβολισμό τους, ο Διόδωρος ο Σικελιώτης 1ος αι. μ. Χ. αναφέρει ότι οι Κάβειροι θεωρούνταν η προσωποποίηση της αθανασίας της ψυχής. Φαίνεται επίσης ότι συμφωνούν οι αρχαίες πηγές στο ότι γεννήθηκαν στην Λήμνο. Ο Πίνδαρος αναφέρει σχετικά:
"... τον εκ Αγίας Λήμνου γεννηθέντα Κάβειρον ",
ενώ και ο Ησύχιος στο λεξικό του αναφέρει:
Στη Λήμνο πίστευαν ότι ο πρώτος άνθρωπος της γης υπήρξε ο Κάβειρος, τον οποίο γέννησε η Λήμνος με απόρρητες ιερές τελετές. Γενικά αποφεύγονταν η χρήση των ονομάτων των Καβείρων, ονομάζονταν γενικά Μεγάλοι Θεοί. Στις επιγραφές που έχουν βρεθεί στις ανασκαφές πάντοτε ονομάζονται Μεγάλοι Θεοί ή Άνακτες και ποτέ με το όνομα τους Στη Λήμνο τους ονόμαζαν επίσης και Καρκίνους.
Όσον αναφορά τον αριθμό τους και το ποιοι ήταν δεν υπάρχει ξεκάθαρη απάντηση. Οι αρχαίοι συγγραφείς αναφέρουν ότι οι Κάβειροι ήσαν ένας ή τρεις ή τέσσερις ή επτά ή και περισσότεροι.. Το πιο πιθανό είναι ως Πελασγικής προέλευσης ο πρώτος τους χαρακτήρας κατά την απώτατη αυτή εποχή να ήταν χθόνιος και συνδέονται με τη λατρεία της μεγάλης Μητέρας Φύσης και τη γονιμότητα της γης, όπως και στα Κρητικά μυστήρια. Η Μεγάλη Μητέρα, η μητέρα γη, λεγόταν Αξίερος. Αργότερα ταυτίστηκε με την Δήμητρα . Η μορφή της, εικονίζονταν στα νομίσματα της Σαμοθράκης ανάμεσα σε δυο λιοντάρια. Μαζί με την Μεγάλη Μητέρα λατρεύονταν και ο σύζυγός της, ο θεός Καδμίλος, που πολλές φορές ταυτίζονταν με τον Ερμή. Είχαν και οι δύο τα ίδια "ιερά" σύμβολα , όπως τον κριό ως "ιερό ζώο" που συμβόλιζε την γονιμοποιό δύναμη και τον αρχηγό ποιμένα, καθώς και το φιδοκέφαλο κηρύκειο του, και τα οποία βρέθηκαν χαραγμένα σε νομίσματα και σε επιγραφές.
Ο Φερεκύδης καθώς και ο Ηρόδοτος τους αναφέρουν τους Καβειρους, ως γιους του Ηφαίστου. Σύμφωνα με τον Φερεκύδη μητέρα των Καβείρων ήταν η θυγατέρα του Πρωτέως και της Αγχινόης Καβείρη ή Καβειρώ και απόκτησε από τον Ήφαιστο τρία αγόρια και τρία κορίτσια, τους Καβείρους και τις Καβειρίδες. Ο Αθηνίωνας (συγγραφέας του 1ου αι. μ. Χ.) αναφέρει ότι οι Κάβειροι ήταν δυο, ο Ιασίων και ο Δάρδανος γιοι του Δια και της θυγατέρας του Άτλαντα Ηλέκτρας. Ο Διονυσόδωρος, (συγγραφέας του 3ου αι. π. Χ.) αναφέρει ότι υπήρχαν δυο ζεύγη Καβείρων ο Αξιόκερσος, η Αξίερος, ο Καδμίλος ή Κασμίλος και η Αξιόκερσα, οι οποίοι αργότερα ταυτίστηκαν με τον Πλούτωνα, την Δήμητρα, τον Ερμή και την Περσεφόνη. Σύμφωνα με τους αρχαίους μύθους ήσαν παιδιά ή εγγόνια του Ηφαίστου. Ο Ήφαιστος με την Καβειρώ, κόρη του Πρωτέα, έκανε τρεις γιους, τους Καβείρους και τρεις κόρες, τις νύμφες Καβειρίδες ή σύμφωνα με άλλους μύθους ο Ήφαιστος με την Καβειρώ γέννησαν τον Καδμίλο, από τον οποίο προήλθαν οι τρεις αρσενικοί και οι τρεις θηλυκοί Κάβειροι Κατά μια άλλη εκδοχή της μυθολογίας ο Ήφαιστος από την Καβείρη απόκτησε μόνο τον Καδμίλο και ότι οι Κάβειροι και οι Καβειρίδες είναι παιδιά του.
Σύμφωνα με τον Φιλόστρατο κάθε χρόνο και σε ορισμένο χρόνο στην Λήμνο κατά την διάρκεια των εορτών των τελετών, έσβηναν όλα τα Φώτα στο νησί επί εννέα ημέρες, μέχρι να έρθει με πλοίο από την Δήλο το νέο πυρ. Γι αυτό τον λόγο και η λαμπάδα ήταν το σύμβολο των Καβείρων. Συνήθως η γιορτή γινόταν από τον Μάιο έως τον Σεπτέμβριο. Η τελετή μύησης γινόταν νύχτα υπό το φως των δαυλών. Το αξίωμα των ιερέων ήταν κληρονομικό, και ονομάζονταν Καδμίλοι . Πριν την μύηση γινόταν εξομολόγηση του υποψήφιου μύστη από τον ειδικό ιερέα που ονομάζονταν "Κόης". Μας σώζεται μία ενδιαφέρουσα ιστορία μάλιστα από την διαδικασία της εξομολόγησης. Ο Λύσανδρος είχε πάει στην Σαμοθράκη για να πάρει μέρος στα Καβείρεια μυστήρια. Ο ιερέας που εξομολογούσε τους πιστούς, του ζήτησε να μαρτυρήσει το μεγαλύτερο αμάρτημα του. Ο Λύσανδρος τότε τον ρώτησε
"εσύ ή οι Θεοί θέλουν να το μάθουν";,
και ο ιερέας του απάντησε οι Θεοί, και τότε ο Λακεδαιμόνιος του απάντησε
"εσύ φύγε από εδώ, και εάν με ρωτήσουν οι Θεοί θα τους το πω.."
Οι υποψήφιοι μύστες προχωρούσαν κρατώντας δαυλούς που συμβόλιζαν το εσωτερικό φως που διώχνει το σκοτάδι της άγνοιας και της ύλης. Σε ανασκαφές βρέθηκαν πολλές θέσεις για τοποθέτηση των δαδιών στους τοίχους του Ιερού, αλλά και το γράμμα "Θ" δηλωτικό των Μεγάλων Θεών Ο μυούμενος οδηγούνταν να καθίσει σε έναν θρόνο, όπου πραγματοποιούνταν σε αυτόν η δοκιμασία και η διδασκαλία. Η τελετή αυτή ονομαζόταν "θρονισμός". Ο Πλούταρχος αναφέρει σχετικά για αυτή την φάση της τελετής.
"Καθάπερ ειώθασιν εν τω καλουμένω θρονισμώ καθίσαντες τους μυουμένους οι τελούντες κύκλω περιχορεύειν".
Του φορούσαν στο κεφάλι στεφάνι από κλαδί ελιάς και μια κόκκινη ταινία στην μέση του, την οποία θα έφερε μαζί του στην υπόλοιπη ζωή του, ενδεικτική της μυήσεώς του. Μπροστά στον θρόνο έκαιγε πυρά γύρω από την οποία οι ιερείς έψελναν με ακατανόητες λέξεις για τον μυούμενο τους Ιερούς ύμνους, μετά χόρευαν χορούς υπό τους ήχους μουσικής και μυστηριακών τραγουδιών. Ύστερα από τον θρονισμό, ο ιερέας οδηγούσε τον μύστη στο άβατο του Ιερού κι' εκεί, το νέο μέλος, έφθανε στον βαθμό της "εποπτείας".
Ετικέτες
ΙΣΤΟΡΙΑ
ΚΟΙΤΑ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΠΑΝΤΑ Ο ΕΑΥΤΟΣ ΣΟΥ.ΤΟΤΕ ΘΑ ΕΙΣΑΙ ΕΣΥ........ΚΑΙ ΟΧΙ ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΘΕΛΟΥΝ ΟΙ (ΑΛΛΟΙ).......
ΑΝΕΞΗΓΗΤΑ ΚΑΙ ΑΠΟΚΡΥΦΑ: Επιβεβαιώθηκε ότι το διαστημόπλοιο LCROSS κατά την πτώση του στη Σελήνη βρήκε σημαντική ποσότητα νερού στους σεληνιακούς κρατήρες
ΑΝΕΞΗΓΗΤΑ ΚΑΙ ΑΠΟΚΡΥΦΑ: Επιβεβαιώθηκε ότι το διαστημόπλοιο LCROSS κατά την πτώση του στη Σελήνη βρήκε σημαντική ποσότητα νερού στους σεληνιακούς κρατήρες
Μαθετε περισσοτερα
Μαθετε περισσοτερα
ΚΟΙΤΑ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΠΑΝΤΑ Ο ΕΑΥΤΟΣ ΣΟΥ.ΤΟΤΕ ΘΑ ΕΙΣΑΙ ΕΣΥ........ΚΑΙ ΟΧΙ ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΘΕΛΟΥΝ ΟΙ (ΑΛΛΟΙ).......
Επιβεβαιώθηκε ότι το διαστημόπλοιο LCROSS κατά την πτώση του στη Σελήνη βρήκε σημαντική ποσότητα νερού στους σεληνιακούς κρατήρες
Τα προκαταρκτικά δεδομένα από τον δορυφόρο LCROSS της NASA δείχνουν την επιτυχία της αποστολής, η οποία αποκάλυψε νερό σε ένα μόνιμα σκιασμένο σεληνιακό κρατήρα. Έτσι, αυτή η ανακάλυψη ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στην κατανόηση του φεγγαριού.
Η παραπάνω εικόνα, που τραβήχτηκε από μια κάμερα του πυραύλου που ακολουθούσε τον δορυφόρο LCROSS, δείχνει ένα λοφίο υλικών που εκτινάχθηκε περίπου 20 δευτερόλεπτα αφότου το LCROSS έπεσε πάνω στη Σελήνη
Το διαστημικό σκάφος LCROSS και ένα τμήμα του πυραύλου Κένταυρος που τον συνόδευε έπεσαν πάνω στον κρατήρα Cabeus στις 9 Οκτωβρίου του 2009, δημιουργώντας ένα λοφίο υλικού από το κάτω μέρος ενός κρατήρα που δεν το έχει δει ποτέ το φως του ήλιου για δισεκατομμύρια έτη. Το λοφίο πετάχτηκε πολύ ψηλά με μεγάλη γωνία πάνω από το χείλος του κρατήρα Cabeus και στο φως του ήλιου, ενώ ένα επιπλέον λοφίο από συντρίμμια εκτοξεύτηκε πιο πλάγια.
"Ξεκλειδώνουμε τα μυστήρια του πλησιέστερου γείτονά μας και, κατ ‘επέκταση, του ηλιακού συστήματος”, δήλωσε ο Michael Wargo, επικεφαλής σεληνιακός επιστήμονας στη NASA. "Το φεγγάρι κρύβει πολλά μυστικά, και ο δορυφόρος LCROSS βοήθησε για την κατανόηση ορισμένων από αυτά."
Οι επιστήμονες είχαν από καιρό σκεφτεί για την πηγή μιας σημαντικές ποσότητες υδρογόνου που είχε παρατηρηθεί στους σεληνιακούς πόλους. Τα ευρήματα του LCROSS ρίχνουν ένα νέο φως στο ζήτημα αυτό με την ανακάλυψη του νερού, το οποίο θα μπορούσε να είναι πιο διαδεδομένο και σε μεγαλύτερη ποσότητα από ό,τι νομίζαμε στο παρελθόν. Εάν το νερό που σχηματίστηκε ή αποτέθηκε είναι φυλαγμένο εκεί για δισεκατομμύρια χρόνια, αυτές οι πολικές ψυχρές παγίδες μπορούν να κρατούν το κλειδί για την ιστορία και την εξέλιξη του ηλιακού συστήματος, πολύ καλύτερα από ένα δείγμα πυρήνα πάγου το οποίο λήφθηκε στη Γη για να μας αποκαλύψει αρχαία δεδομένα. Επιπλέον, το νερό και άλλες ενώσεις εκπροσωπούν δυνητικούς πόρους που θα μπορούσαν να υποστηρίξουν τη μέλλουσα σεληνιακή εξερεύνηση.
Εξ αιτίας των δύο συγκρούσεων, η επιστημονική ομάδα του LCROSS έχει να αναλύσει έναν τεράστιο όγκο δεδομένων τα οποία συνέλλεξαν τόσο το διαστημόπλοιο όσο και πύραυλος. Η ομάδα επικεντρώθηκε στα στοιχεία από το φασματόμετρα του δορυφόρου, που έδωσε τις πλέον οριστικές πληροφορίες σχετικά με την παρουσία του νερού. Το φασματόμετρο είναι ένα όργανο που βοηθάει τον προσδιορισμό της σύνθεσης των υλικών, εξετάζοντας το φως που εκπέμπουν ή απορροφούν.
"Πολλαπλές γραμμές στο φάσμα υποδεικνύουν την παρούσα του νερού τόσο στον θύσανο (λοφίο) με την υψηλή γωνία, όσο και σε αυτόν που δημιουργήθηκε από την πτώση του πύραυλου Κένταυρος. Δεν έχουμε ακόμα αναλύσει όλα τα δεδομένα, αλλά είναι ασφαλές να πούμε ότι ο κρατήρας Cabeus έχει νερό," αναφέρει ο Anthony Colaprete, επιστήμονας της ομάδας του LCROSS.
Η ομάδα πήρε την γνωστή φασματική υπογραφή του νερού και άλλων υλικών στο εγγύς υπέρυθρο και τα σύγκρινε με τα φάσματα της πτώσης του LCROSS που συλλέχθηκαν στο φασματόμετρο στην περιοχή του εγγύς υπέρυθρου.
"Είδαμε ότι ταιριάζουν τα φάσματα από το LCROSS μόνο όταν τα συγκρίναμε με τα φάσματα του νερού”. είπε ο Colaprete. "Δεν υπάρχει άλλος λογικός συνδυασμός με άλλες ενώσεις. Το ενδεχόμενο μόλυνσης του Κένταυρου επίσης αποκλείστηκε."
Πρόσθετη επιβεβαίωση ήρθε και από μια εκπομπή στο υπεριώδες φάσμα που αποδόθηκε στο υδροξύλιο, ένα προϊόν που προέρχεται από τη διάσπαση του νερού με το φως του ήλιου. Αμέσως μετά την πρόσκρουση, το φασματόμετρο του LCROSS ανίχνευσε τις υπογραφές του υδροξυλίου που συνάδουν με ένα νέφος υδρατμών στο φως του ήλιου.
"Η πλήρης κατανόηση των δεδομένων του LCROSS μπορεί να χρειαστεί αρκετό χρόνο. Τα δεδομένα είναι πλούσια," δήλωσε ο Colaprete. “Μαζί με το νερό στον κρατήρα Cabeus, υπάρχουν άλλες αποδείξεις για ενδιαφέροντες ουσίες. Οι μόνιμα σκιασμένες περιοχές του φεγγαριού είναι πραγματικά ψυχρές παγίδες, που συνέλεξαν και διατήρησαν αρκετό υλικό επί δισεκατομμύρια χρόνια."
Το LCROSS συνόδευε έναν άλλο δορυφόρο, το Lunar Reconnaissance Orbiter, ή LRO. Κινήθηκε με μια ταχύτητα 2,5 χιλιόμετρα το δευτερόλεπτο έπεσε πάνω στην σεληνιακή επιφάνεια στις 9 Οκτωβρίου, οπότε τα όργανα του καθώς και του πυραύλου Κένταυρος συνέλεξαν τα δεδομένα.
ΠΗΓΗ(http://meteoparea.blogspot.com/2009_09_01_archive.html)
Η παραπάνω εικόνα, που τραβήχτηκε από μια κάμερα του πυραύλου που ακολουθούσε τον δορυφόρο LCROSS, δείχνει ένα λοφίο υλικών που εκτινάχθηκε περίπου 20 δευτερόλεπτα αφότου το LCROSS έπεσε πάνω στη Σελήνη
Το διαστημικό σκάφος LCROSS και ένα τμήμα του πυραύλου Κένταυρος που τον συνόδευε έπεσαν πάνω στον κρατήρα Cabeus στις 9 Οκτωβρίου του 2009, δημιουργώντας ένα λοφίο υλικού από το κάτω μέρος ενός κρατήρα που δεν το έχει δει ποτέ το φως του ήλιου για δισεκατομμύρια έτη. Το λοφίο πετάχτηκε πολύ ψηλά με μεγάλη γωνία πάνω από το χείλος του κρατήρα Cabeus και στο φως του ήλιου, ενώ ένα επιπλέον λοφίο από συντρίμμια εκτοξεύτηκε πιο πλάγια.
"Ξεκλειδώνουμε τα μυστήρια του πλησιέστερου γείτονά μας και, κατ ‘επέκταση, του ηλιακού συστήματος”, δήλωσε ο Michael Wargo, επικεφαλής σεληνιακός επιστήμονας στη NASA. "Το φεγγάρι κρύβει πολλά μυστικά, και ο δορυφόρος LCROSS βοήθησε για την κατανόηση ορισμένων από αυτά."
Οι επιστήμονες είχαν από καιρό σκεφτεί για την πηγή μιας σημαντικές ποσότητες υδρογόνου που είχε παρατηρηθεί στους σεληνιακούς πόλους. Τα ευρήματα του LCROSS ρίχνουν ένα νέο φως στο ζήτημα αυτό με την ανακάλυψη του νερού, το οποίο θα μπορούσε να είναι πιο διαδεδομένο και σε μεγαλύτερη ποσότητα από ό,τι νομίζαμε στο παρελθόν. Εάν το νερό που σχηματίστηκε ή αποτέθηκε είναι φυλαγμένο εκεί για δισεκατομμύρια χρόνια, αυτές οι πολικές ψυχρές παγίδες μπορούν να κρατούν το κλειδί για την ιστορία και την εξέλιξη του ηλιακού συστήματος, πολύ καλύτερα από ένα δείγμα πυρήνα πάγου το οποίο λήφθηκε στη Γη για να μας αποκαλύψει αρχαία δεδομένα. Επιπλέον, το νερό και άλλες ενώσεις εκπροσωπούν δυνητικούς πόρους που θα μπορούσαν να υποστηρίξουν τη μέλλουσα σεληνιακή εξερεύνηση.
Εξ αιτίας των δύο συγκρούσεων, η επιστημονική ομάδα του LCROSS έχει να αναλύσει έναν τεράστιο όγκο δεδομένων τα οποία συνέλλεξαν τόσο το διαστημόπλοιο όσο και πύραυλος. Η ομάδα επικεντρώθηκε στα στοιχεία από το φασματόμετρα του δορυφόρου, που έδωσε τις πλέον οριστικές πληροφορίες σχετικά με την παρουσία του νερού. Το φασματόμετρο είναι ένα όργανο που βοηθάει τον προσδιορισμό της σύνθεσης των υλικών, εξετάζοντας το φως που εκπέμπουν ή απορροφούν.
"Πολλαπλές γραμμές στο φάσμα υποδεικνύουν την παρούσα του νερού τόσο στον θύσανο (λοφίο) με την υψηλή γωνία, όσο και σε αυτόν που δημιουργήθηκε από την πτώση του πύραυλου Κένταυρος. Δεν έχουμε ακόμα αναλύσει όλα τα δεδομένα, αλλά είναι ασφαλές να πούμε ότι ο κρατήρας Cabeus έχει νερό," αναφέρει ο Anthony Colaprete, επιστήμονας της ομάδας του LCROSS.
Η ομάδα πήρε την γνωστή φασματική υπογραφή του νερού και άλλων υλικών στο εγγύς υπέρυθρο και τα σύγκρινε με τα φάσματα της πτώσης του LCROSS που συλλέχθηκαν στο φασματόμετρο στην περιοχή του εγγύς υπέρυθρου.
"Είδαμε ότι ταιριάζουν τα φάσματα από το LCROSS μόνο όταν τα συγκρίναμε με τα φάσματα του νερού”. είπε ο Colaprete. "Δεν υπάρχει άλλος λογικός συνδυασμός με άλλες ενώσεις. Το ενδεχόμενο μόλυνσης του Κένταυρου επίσης αποκλείστηκε."
Πρόσθετη επιβεβαίωση ήρθε και από μια εκπομπή στο υπεριώδες φάσμα που αποδόθηκε στο υδροξύλιο, ένα προϊόν που προέρχεται από τη διάσπαση του νερού με το φως του ήλιου. Αμέσως μετά την πρόσκρουση, το φασματόμετρο του LCROSS ανίχνευσε τις υπογραφές του υδροξυλίου που συνάδουν με ένα νέφος υδρατμών στο φως του ήλιου.
"Η πλήρης κατανόηση των δεδομένων του LCROSS μπορεί να χρειαστεί αρκετό χρόνο. Τα δεδομένα είναι πλούσια," δήλωσε ο Colaprete. “Μαζί με το νερό στον κρατήρα Cabeus, υπάρχουν άλλες αποδείξεις για ενδιαφέροντες ουσίες. Οι μόνιμα σκιασμένες περιοχές του φεγγαριού είναι πραγματικά ψυχρές παγίδες, που συνέλεξαν και διατήρησαν αρκετό υλικό επί δισεκατομμύρια χρόνια."
Το LCROSS συνόδευε έναν άλλο δορυφόρο, το Lunar Reconnaissance Orbiter, ή LRO. Κινήθηκε με μια ταχύτητα 2,5 χιλιόμετρα το δευτερόλεπτο έπεσε πάνω στην σεληνιακή επιφάνεια στις 9 Οκτωβρίου, οπότε τα όργανα του καθώς και του πυραύλου Κένταυρος συνέλεξαν τα δεδομένα.
ΠΗΓΗ(http://meteoparea.blogspot.com/2009_09_01_archive.html)
ΚΟΙΤΑ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΠΑΝΤΑ Ο ΕΑΥΤΟΣ ΣΟΥ.ΤΟΤΕ ΘΑ ΕΙΣΑΙ ΕΣΥ........ΚΑΙ ΟΧΙ ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΘΕΛΟΥΝ ΟΙ (ΑΛΛΟΙ).......
ΑΝΕΞΗΓΗΤΑ ΚΑΙ ΑΠΟΚΡΥΦΑ: Θα κατοικηθούν οι σπηλιές στο Άρη
ΚΟΙΤΑ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΠΑΝΤΑ Ο ΕΑΥΤΟΣ ΣΟΥ.ΤΟΤΕ ΘΑ ΕΙΣΑΙ ΕΣΥ........ΚΑΙ ΟΧΙ ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΘΕΛΟΥΝ ΟΙ (ΑΛΛΟΙ).......
Θα κατοικηθούν οι σπηλιές στο Άρη
Θα κατοικηθούν οι σπηλιές στο Άρη
Σύμφωνα με δημοσίευση του Associated Press, κάποιες πρωτοποριακές ιδέες που διατυπώθηκαν από ερευνητές ίσως τελικά αποδειχθούν πολύτιμες για την επιβίωση των ανθρώπων στο αφιλόξενο περιβάλλον του πλανήτη Άρη. Έτσι, αναμένεται λίγες φακές και μερικά φουσκωτά σπίτια να μετατρέψουν τις σπηλιές του Άρη κα-τοικήσημες. Και γίνεται λόγος για τις σπηλιές, διότι αυτές προσφέρουν φυσική προστασία απο την ε-πιβλαλή ακτινοβολία και τις ακραίες καιρικές συνθήκες του Άρη και διότι μπορούν να βρεθούν εντός τους νερό, πάγος αλλά και ορυκτά χρήσιμα στην επιβίωση των αποίκων του κόκκινου πλανήτη.
Όπως δήλωσε η ερευνήτρια Penelope Boston, που ηγείται του προγράμματος «Σπηλιές του Άρη» το οποίο χρηματοδοτείται εν μέρει από τη NASA: «Είναι ένα ασφαλές μέρος σε έναν επικίνδυνο πλανήτη, ένα ιδανικό καταφύγιο για έρευνα. Οι σπηλιές μπορούν να χρησιμεύσουν ως βάση για να εγκαθιδρύσουμε και να εξελίξουμε τον πολιτισμό μας πάνω στον Άρη». Η Boston και οι συνεργάτες της διεξάγουν πειράματα σε σπηλιές στη Γη, προκειμένου να αναπτύξουν μοντέλα σπιτιών, αγροκτημάτων και εργαστηρίων που θα είναι κατάλληλα για τον Άρη.
Το πρόγραμμα ξεκίνησε με ένα πείραμα για να διαπιστωθεί αν τα αέρια της αρειανής ατμόσφαιρας μπορούν να τροποποιηθούν έτσι ώστε να μπορούν οι άνθρωποι να αναπνέουν. Η αρειανή ατμόσφαιρα είναι πολύ αραιή αλλά έχει υψηλότερη συγκέντρωση σε αργό από ό,τι η γήινη ατμόσφιρα. Έτσι οι ερευνητές έβαλαν μείγμα οξυγόνου, αργού και άλλων αερίων σε ένα δοχείο στο οποίο υπήρχαν δύο γρύλοι ή ποντίκια και από ό,τι φάνηκε δεν επηρεάστηκαν αρνητικά, όχι βραχυπρόθεσμα τουλάχιστον.
Σε επόμενο πείραμα δυο ποντίκια τοποθετήθηκαν σε μια μικρή φυσική σπηλαίωση από ηφαιστειακή λάβα. Σε δίσκο που περιείχε νερό υπήρχαν φακές και άλλα υδρόβια φυτά, ενώ λάμπες φθορισμού που ενεργοποιούνταν με ηλιακή ενέργεια εξασφάλιζαν την ανάπτυξη των φυτών τα οποία μετέτρεπαν το εκπνεόμενο από τα ποντίκια διοξείδιο του άνθρακα σε οξυγόνο. Μετά από δύο ημέρες στη σπηλιά, τα ποντίκια βγήκαν έξω υγιή αλλά εξαντλημένα, γιατί τα φυτά δεν παρήγαγαν αρκετό οξυγόνο. Σε επόμενο πείραμα σκοπεύουν να χρησιμοποιήσουν περισσότερα φυτά αλλά και μηχανισμό ρύθμισης της υγρασίας του χώρου.
Πάνω στον Άρη οι άποικοι θα μπορούν να φουσκώνουν μια τέτοια βιόφαιρα - σπίτι μέσα σε μια σπηλιά και να ζουν εντός της για όσο χρονικό διάστημα θέλουν.
Ένας αεροστεγής θάλαμος θα τους επιτρέπει να μπαίνουν και να βγαίνουν στο εξωτερικό περιβάλλον, ενώ ηλιακές κυψέλες έξω από τη σπηλιά θα τους δίνουν ενέργεια χρήσιμη για τη λειτουργία του εξοπλισμού τους. Όσο για τις φακές, εκτός από το να συμβάλουν στη δημιουργία οξυγόνου θεωρούνται ως ιδανική τροφή για τον Άρη. Και αυτό γιατί όχι μόνο περιέχουν ικανοποιητική ποσότητα πρωτεϊνών αλλά και γιατί αναπτύσσονται ιδιαίτερα γρήγορα.
Σύμφωνα με δημοσίευση του Associated Press, κάποιες πρωτοποριακές ιδέες που διατυπώθηκαν από ερευνητές ίσως τελικά αποδειχθούν πολύτιμες για την επιβίωση των ανθρώπων στο αφιλόξενο περιβάλλον του πλανήτη Άρη. Έτσι, αναμένεται λίγες φακές και μερικά φουσκωτά σπίτια να μετατρέψουν τις σπηλιές του Άρη κα-τοικήσημες. Και γίνεται λόγος για τις σπηλιές, διότι αυτές προσφέρουν φυσική προστασία απο την ε-πιβλαλή ακτινοβολία και τις ακραίες καιρικές συνθήκες του Άρη και διότι μπορούν να βρεθούν εντός τους νερό, πάγος αλλά και ορυκτά χρήσιμα στην επιβίωση των αποίκων του κόκκινου πλανήτη.
Όπως δήλωσε η ερευνήτρια Penelope Boston, που ηγείται του προγράμματος «Σπηλιές του Άρη» το οποίο χρηματοδοτείται εν μέρει από τη NASA: «Είναι ένα ασφαλές μέρος σε έναν επικίνδυνο πλανήτη, ένα ιδανικό καταφύγιο για έρευνα. Οι σπηλιές μπορούν να χρησιμεύσουν ως βάση για να εγκαθιδρύσουμε και να εξελίξουμε τον πολιτισμό μας πάνω στον Άρη». Η Boston και οι συνεργάτες της διεξάγουν πειράματα σε σπηλιές στη Γη, προκειμένου να αναπτύξουν μοντέλα σπιτιών, αγροκτημάτων και εργαστηρίων που θα είναι κατάλληλα για τον Άρη.
Το πρόγραμμα ξεκίνησε με ένα πείραμα για να διαπιστωθεί αν τα αέρια της αρειανής ατμόσφαιρας μπορούν να τροποποιηθούν έτσι ώστε να μπορούν οι άνθρωποι να αναπνέουν. Η αρειανή ατμόσφαιρα είναι πολύ αραιή αλλά έχει υψηλότερη συγκέντρωση σε αργό από ό,τι η γήινη ατμόσφιρα. Έτσι οι ερευνητές έβαλαν μείγμα οξυγόνου, αργού και άλλων αερίων σε ένα δοχείο στο οποίο υπήρχαν δύο γρύλοι ή ποντίκια και από ό,τι φάνηκε δεν επηρεάστηκαν αρνητικά, όχι βραχυπρόθεσμα τουλάχιστον.
Σε επόμενο πείραμα δυο ποντίκια τοποθετήθηκαν σε μια μικρή φυσική σπηλαίωση από ηφαιστειακή λάβα. Σε δίσκο που περιείχε νερό υπήρχαν φακές και άλλα υδρόβια φυτά, ενώ λάμπες φθορισμού που ενεργοποιούνταν με ηλιακή ενέργεια εξασφάλιζαν την ανάπτυξη των φυτών τα οποία μετέτρεπαν το εκπνεόμενο από τα ποντίκια διοξείδιο του άνθρακα σε οξυγόνο. Μετά από δύο ημέρες στη σπηλιά, τα ποντίκια βγήκαν έξω υγιή αλλά εξαντλημένα, γιατί τα φυτά δεν παρήγαγαν αρκετό οξυγόνο. Σε επόμενο πείραμα σκοπεύουν να χρησιμοποιήσουν περισσότερα φυτά αλλά και μηχανισμό ρύθμισης της υγρασίας του χώρου.
Ωστόσο οι ερευνητές δεν μπορούν να είναι σίγουροι αν δε δοκιμαστεί πάνω σε ανθρώπους. Έτσι, σχεδιάζουν μια μεγαλύτερη βιόσφαιρα φτιαγμένη από πλαστικό παρόμοιο με αυτό που χρησιμοποιείται στα αερόστατα και υπολογίζουν ότι θα δοκιμαστεί μέσα στο Νοέμβριο του τρέχοντος έτους.
Πάνω στον Άρη οι άποικοι θα μπορούν να φουσκώνουν μια τέτοια βιόφαιρα - σπίτι μέσα σε μια σπηλιά και να ζουν εντός της για όσο χρονικό διάστημα θέλουν.
Ένας δορυφόρος που πρόσφατα μπήκε σε τροχιά γύρω από τον πλανήτη Άρη, ανακάλυψε επτά μαύρες τρύπες κοντά στον ισημερινό του πλανήτη, οι οποίες όπως πιστεύουν οι επιστήμονες είναι είσοδοι για υπόγειες σπηλιές! Το μέγεθός τους είναι μέγεθος ενός γηπέδου ποδοσφαίρου και παρατηρήθηκαν μέσω του Mars Odyssey’s Thermal Emission Imaging System (THEMIS) και ονομάστηκαν με τα ονόματα επτά αδερφών Dena, Chloe, Wendy, Annie, Abbey, Nikki και Jeanne. Οι πιθανές σπηλιές παρατηρήθηκαν κοντά στο μεγάλο Αριανό ηφαίστειο, Arisa Mons. Η ακτίνα του ανοίγματός τους είναι από 100 έως 250 μέτρα ενώ η Dena πιστεύεται ότι φτάνει τα 130 μέτρα κάτω από την επιφάνεια του πλανήτη.Οι επιστήμονες ελπίζουν ότι η ανακάλυψή τους θα τους οδηγήσει σε νέους τόπους εξερεύνησης για μελλοντικούς εξερευνητές, όπου μπορεί να υπάρχουν στοιχεία προηγούμενης ή παρούσας μικροβιολογικής ζωής.
Ετικέτες
ΕΡΕΥΝΑ-ΑΝΕΞΗΓΗΤΟ
ΚΟΙΤΑ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΠΑΝΤΑ Ο ΕΑΥΤΟΣ ΣΟΥ.ΤΟΤΕ ΘΑ ΕΙΣΑΙ ΕΣΥ........ΚΑΙ ΟΧΙ ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΘΕΛΟΥΝ ΟΙ (ΑΛΛΟΙ).......
ΑΝΕΞΗΓΗΤΑ ΚΑΙ ΑΠΟΚΡΥΦΑ: Άγνωστο αντικείμενο στον ουρανό του Άρη
ΚΟΙΤΑ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΠΑΝΤΑ Ο ΕΑΥΤΟΣ ΣΟΥ.ΤΟΤΕ ΘΑ ΕΙΣΑΙ ΕΣΥ........ΚΑΙ ΟΧΙ ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΘΕΛΟΥΝ ΟΙ (ΑΛΛΟΙ).......
Άγνωστο αντικείμενο στον ουρανό του Άρη
Η κάμερα του εξερευνητικού οχήματος Spirit, που αυτή την περίοδο εξερευνά το έδαφος του Άρη, κατέγραψε το ίχνος της τροχιάς ενός άγνωστου αντικειμένου το οποίο εισήλθε στην ατμόσφαιρα του κόκκινου πλανήτη. Οι αστρονόμοι πιστεύουν ότι πρόκειται για κάποιο μετέωρο και σε αυτή την περίπτωση είναι το πρώτο που βλέπει η ανθρωπότητα από την επιφάνεια ενός άλλου πλανήτη. Ωστόσο, προερχόμενο απο κάποιο γήινο διαστημόπλοιο που είχε τεθεί σε τροχιά γύρω από τον Άρη εδώ και τριάντα περίπου χρόνια. Όπως δήλωσε ο Δρ. Mark Lemmon του πανεπιστημίου Α&Μ του Τέξας: «Ίσως ποτέ δε θα μάθουμε, αλλά ακόμη αναζητούμε κάποιες ενδείξεις».Να σημειωθεί ότι εκτός από τα διαστημόπλοια «νεότερης γεννιάς», γύρω από τον Άρη περιστρέφονται επτά ακόμη παλαιότερα διαστημόπλοια των οποίων οι αποστολές έχουν πλέον τελειώσει. Μελετώντας την κίνηση του άγνωστου αντικειμένου, οι αστρονόμοι απέκλεισαν το ενδεχόμενο να πρόκειται για τα ρωσικά διαστημόπλοια Mars2, Mars3, Mars5, Phobos2 ή τα αμερικανικά Mariner9 Viking 1. Έτσι το μόνο που απομένει είναι το Viking2, του οποίου η τροχιά μπορεί να ταιριάζει σε κάποιες περιπτώσεις με τον προσανατολισμό βορρά νότου της γραμμής ίχνους που κατέγραψε το Spirit. Επιπλέον, μόνο τα Vikingl και Viking2 βρίσκονται σε τροχιές των οποίων οι ταχύτητες ταιριάζουν με αυτή του άγνωστου αντικειμένου.Πάντως ότι και αν ήταν, όλοι συμφωνούν ότι το Spirit στάθηκε τυχερό καθώς η κύρια αποστολή του είναι να μελετά το έδαφος του Άρη και σπάνια η κάμερα του σηκώνεται προς τον ουρανό.
ΠΗΓΗ(http://rc-cafe.blogspot.com/2010/01/blog-post_9198.html)
ΠΗΓΗ(http://rc-cafe.blogspot.com/2010/01/blog-post_9198.html)
Ετικέτες
ΕΡΕΥΝΑ-ΑΝΕΞΗΓΗΤΟ
ΚΟΙΤΑ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΠΑΝΤΑ Ο ΕΑΥΤΟΣ ΣΟΥ.ΤΟΤΕ ΘΑ ΕΙΣΑΙ ΕΣΥ........ΚΑΙ ΟΧΙ ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΘΕΛΟΥΝ ΟΙ (ΑΛΛΟΙ).......
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)